Hej Samir,
Trevligt att du tar initiativet och bjuder in andra piloter till din planerade resa.
Jag har besökt Friedrichshafen 3 gånger och det har alltid varit en väldigt trevlig utflykt.
Av dessa tre gånger, så var det endast en gång som vi verkligen landade på EDNY och det var innan de införde slot-tider även för VFR (dvs kommer du vid en viss tid på dagen så måste du vara framme vid rätt tid).
Vi har alltid försökt att göra minst 2 mellan landningar på vägen ner och fördelat flygtiden så att vi alla får spaka lite och rotera runt i planet.
Andra fält som vi har haft som slutdestination (för att sedan ta tåget/båten/bilen till mässan) är:
LOIH - Hohenems Dornbirn, Österrike, c:a 45 min biltur till EDNY.
EDTZ - Konstanz (Tyskland), man kan ta båten över (40 min) + buss direkt till EDNY.
Det finns en del andra flygfält man kan besöka i området, jag rekommenderar alla dessa istället för EDNY just för trafikens skull samt om man flyger så långt ner från Sverige så borde man passa på att flyga i området om man kan. Det är dock mer kostsamt flyga ut från EDNY för att sedan komma tillbaka igen (om man vill flyga en lokal flygning) jämfört med de andra ställena.
Vi har haft otroligt tur med vädret alla gånger vi flög dit, men, tänk på att ha med dig TID i bagaget för att kunna kompensera för dåligt väder, slippa stressa och ta onödiga risker.
Transponder och Radio mandatory (+monitoring) zones är förekommande i Tyskland, så läs på AIP så att du är väl påläst om skillnaderna mellan de Skånska och Tyska luftrummen
Har du direkta frågor eller vill ha fler tips är du välkommen att kontakta mig, PM.
P.s Ett fält som jag verkligen rekommenderar på vägen ner är Coburg Brandenstei, EDQC, du lär inte bli besviken (se bild). Toppen av en kulle, med god mat vid Coburg slott (bara 15 min från fältet, går ej att missa).