AERO Friedrichshafen April 10 – 13, 2019

samir
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 feb 2019, 15:38

AERO Friedrichshafen April 10 – 13, 2019

Inlägg av samir »

Hej
Jag är på halva vägen till PPL-cert och jag undrar om någon vill flyga till Aero mässan 2019 i april. Jag kan ta rollen som kart-läsare och ta hand om radio-komunikationen.
Det skulle vara intressant om vi flyger 3 personer i en Cessna 172 eller PA28.

Eller om någon vill flyga med mig i en två sitsig UL-maskin Eurostar eller WT-9 Dynamic och ta rollen som min kart-läsare, men du bör vara bekant med Europa-flyg så jobbet delas på två, du behöver inte kunna flyga UL-Eurostar eller Dynamic
Här är hemsidan till mässan.
http://www.aero-expo.com/aero-en/

Har någon flugit dit eller i närheten av Friedrichshafen som kan berätta om flygvägen och ge några tips? :idea:

mvh//
flyerwing
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 feb 2019, 22:23

Re: AERO Friedrichshafen April 10 – 13, 2019

Inlägg av flyerwing »

Hej Samir,

Trevligt att du tar initiativet och bjuder in andra piloter till din planerade resa.

Jag har besökt Friedrichshafen 3 gånger och det har alltid varit en väldigt trevlig utflykt.
Av dessa tre gånger, så var det endast en gång som vi verkligen landade på EDNY och det var innan de införde slot-tider även för VFR (dvs kommer du vid en viss tid på dagen så måste du vara framme vid rätt tid).

Vi har alltid försökt att göra minst 2 mellan landningar på vägen ner och fördelat flygtiden så att vi alla får spaka lite och rotera runt i planet.

Andra fält som vi har haft som slutdestination (för att sedan ta tåget/båten/bilen till mässan) är:

LOIH - Hohenems Dornbirn, Österrike, c:a 45 min biltur till EDNY.

EDTZ - Konstanz (Tyskland), man kan ta båten över (40 min) + buss direkt till EDNY.

Det finns en del andra flygfält man kan besöka i området, jag rekommenderar alla dessa istället för EDNY just för trafikens skull samt om man flyger så långt ner från Sverige så borde man passa på att flyga i området om man kan. Det är dock mer kostsamt flyga ut från EDNY för att sedan komma tillbaka igen (om man vill flyga en lokal flygning) jämfört med de andra ställena.

Vi har haft otroligt tur med vädret alla gånger vi flög dit, men, tänk på att ha med dig TID i bagaget för att kunna kompensera för dåligt väder, slippa stressa och ta onödiga risker.
Transponder och Radio mandatory (+monitoring) zones är förekommande i Tyskland, så läs på AIP så att du är väl påläst om skillnaderna mellan de Skånska och Tyska luftrummen :)

Har du direkta frågor eller vill ha fler tips är du välkommen att kontakta mig, PM.

P.s Ett fält som jag verkligen rekommenderar på vägen ner är Coburg Brandenstei, EDQC, du lär inte bli besviken (se bild). Toppen av en kulle, med god mat vid Coburg slott (bara 15 min från fältet, går ej att missa).
Bilagor
38997573.jpg
Screenshot 2019-02-13 at 02.14.33.png
Användarvisningsbild
Dimme
Administratör
Inlägg: 22
Blev medlem: 29 jan 2019, 16:16
Klubb: Eslövs flygklubb
Licens: CPL/ME/IR
Kontakt:

Re: AERO Friedrichshafen April 10 – 13, 2019

Inlägg av Dimme »

I år kommer jag tyvärr inte kunna ta mig ner till Friedrichshafen. Jag var där 2018. Bifogar två videos från flygturen ner till Coburg (EDQC) och Konstanz (EDTZ).

https://www.youtube.com/watch?v=_B1pcCJZm18

https://www.youtube.com/watch?v=9uzjWTLCXYo
Skriv svar